راه اندازی استودیوی خانگی کار آسانی نیست.

برای ادامه کار کمی وقت و هزینه لازم است .

اما ما میخواهیم به شما یک راز کوچک بگوییم.

برای راه اندازی یک استودیوی ضبط خانگی که می تواند قطعاتی با ارزش و با کیفیت استودیو های حرفه ای تولید کند ، فقط به 8 قطعه نیاز دارید.

اگر می خواهید بدانید این موارد چیست ، به خواندن ادامه دهید.

به علاوه ، ما قصد داریم به شما یاد بدهیم …

چگونه یک اتاق مناسب در خانه خود انتخاب کنیم

بلندگوهای خود را در کجا قرار دهید

نحوه آکوستیک کردن

و بیشتر!

آیا می خواهید از موسیقی خود درآمد کسب کنید؟

ما کاملا رایگان گام های اساسی را برای به دست آوردن درآمد قابل اعتماد با انجام آنچه در سال 2021 دوست دارید،  به شما نشان می دهیم.

اما اگر فقط می خواهید به طور خاص با تجهیزات استودیویی آشنا شوید، به خواندن ادامه دهید.

شما چه تجهیزاتی نیاز دارید

راه اندازی استودیوی ضبط در منزل نیازی به هزینه زیاد ندارد.

بیشتر مردم وقت و انرژی خود را بیش از حد برای تجهیزات صرف می کنند …

درحالی که  آنچه باید بر آن متمرکز شوند مهارت های آنهاست.

قبل از اینکه به فکر بروزرسانی باشید ، درباره وسایل خود بیشتر یاد بگیرید.

اکنون…

فقط 8 قطعه اصلی وجود دارد که برای راه اندازی موفق استودیوی خانگی به آنها نیاز دارید:

  1. کارت صدا
  2. میکروفن
  3. کابل میکروفن
  4. پایه میکروفن
  5. پاپ شیلد
  6. هدفون
  7. اسپیکر مانیتور
  8. آکوستیک

با استفاده از این تجهیزات استودیوی ضبط در خانه به تنهایی، می توانید کار راحتی باشد پس از خانه خود شروع کنید.

اما حتی در آن صورت، برخی از این موارد اختیاری است. به عنوان مثال ، لزوماً به بلندگو یا آکوستیک احتیاج ندارید ، زیرا بسیاری از افراد یاد می گیرند که با هدفون کار میکس و مستر خود را انجام دهند.

بیایید هر مورد را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

مورد ضروری شماره 1 – کارت صدا

بیشتر افراد استفاده از رابط صوتی USB را انتخاب کردند. این قطعه از تجهیزات استودیوی ضبط در منزل به شما امکان می دهد میکروفن، بلندگوها و هدفون ها را به رایانه متصل کنید.

برای یک مبتدی ، بهترین گزینه می تواند Focusrite 2i2 یا یکی از کارت صدا های Steinberg باشد.

اگر به کانال های بیشتری (برای ضبط درامز یا یک گروه کر بزرگ) نیاز دارید، به یک رابط بزرگتر نیاز خواهید داشت. مانند Focusrite 18i8.و یا PreSonus StudioLive16.0.2

مورد ضروری شماره 2 – میکروفن ها

کار خود را با یک میکروفن خازنی با دیافراگمی بزرگ کاردیوئید برای استودیوی خود آغاز کنید.

بگذارید آن را خراب کنم …

شما می خواهید هنگام ضبط در خانه، میکروفن های کاردیوئیدی را ترجیح دهید. آنها صدا را از قسمت عقب رد می کنند ، بنابراین برای اتاقهایی که کاملاً بی نقص هستند مفید هستند.

و نوع عالی میکروفن برای استودیوی ضبط منزل شما یک میکروفن خازنی با دیافراگم بزرگ است.

این نوع میکروفن برای آواز، گیتارهای صوتی و دیگر منابع صوتی عالی به نظر می رسد.

هنگام معرفی میکروفن خوب برای ضبط، اولویت من Audio Technica AT2050 است. این یک میکروفن خازنی خوب، یک میکروفن عالی برای موسیقی و یک میکروفن صوتی خوب نیز هست. به نظر ما یکی از بهترین میکروفن های خازنی زیر 300 دلار است.

سپس، اگر می خواهید میکروفن دیگری به میکروفن های خود اضافه کنید ، خرید میکروفن دینامیک کاردیوئید را توصیه می کنم.

صدای این میکروفن ها در کابین های گیتار ، سازهای کوبه ای و گاهی آواز نیز بهتر است.

در اینجا، من Shure SM57 را توصیه می کنم.

مورد ضروری شماره 3 – کابل های میکروفون

بله، بسیار خسته کننده است ، اما ضروری است!

اینجا زیاد خرج نکنید اگر کابل کار کند، کار می کند. شما به یک کابل XLR متعادل نیاز دارید.

من متوجه می شوم که معمولاً وسایل جانبی با وسایل جانبی بهترین هستند.

به دنبال گرانترین گزینه نروید – اما به دنبال ارزانترین گزینه نیز نباشید. شما می خواهید همه چیز دوام داشته باشد.

آیتم ضروری شماره 4 – پایه میکروفن

اینجا هم همین طور است. به دنبال راه میانه بروید.

در هر میکروفن به یک پایه نیاز دارید.

توجه داشته باشید: این پایه ها با گذشت زمان فرسوده می شوند. هرچه ارزان تر باشد ، به احتمال زیاد مجبورید سریع تر پایه خود را تعویض کنید.

من توصیه می کنم Chairman By750 استفاده کنید.

در این مرحله چند سال طول کشید ، که یک عمر عالی برای یک پایه میکروفن است. بعلاوه ، به اندازه بعضی از مدل های سطح بالا ، دیوانه نیست.

مورد ضروری شماره 5 – فیلتر پاپ

اگر آواز ضبط می کنید ، پس حتما به پاپ فیلتر نیاز دارید.

پاپ فیلتر ها گران نیستند و به شما کمک می کنند تا از دردسر صدای اضافی پاپ رها شوید و صدای شفاف و بدون نویز داشته باشید .

مورد ضروری شماره 6 – هدفون

شما در اینجا دو گزینه دارید: هدفون پشت بسته یا پشت باز برای استودیوی خود.

هدفون های پشت بسته برای نظارت هنگام ضبط (یا میکس کردن هنگام پرواز در مکان های عمومی) است.

هدفون های پشت باز برای میکس کردن هستند.

برای اولین جفت خود به سراغ هدفون های پشت بسته بروید. هنوز می توانید روی آنها میکس کنید (فقط یادتان باشد که با حجم کم میکس کنید و از یک مسیر مرجع استفاده کنید).

به نظر ما هدفون Audio Technica ATH M30X را برای یک جفت اول ارزان قیمت گزینه مناسبی است.

آنها عالی به نظر می رسند و مهمتر از همه، هزاران دلار نیستند.

مورد ضروری شماره 7 – اسپیکر مانیتورینگ

اسپیکر مانیتور ها

یادگیری نحوه میکس بدون مجموعه ای از مانیتورهای مناسب استودیو دشوار است.

این بلندگوها دارای یک پاسخ مسطح هستند ، بنابراین شما ترکیبی را همانطور که هست واقعی می شنوید. بلندگوهای Hi-Fi عادی صدا را رنگ می کنند و این  خوب نیست.

می توانید فقط روی هدفون میکس کنید. اما فقط بعد از تمرین و تجربه زیاد.

حتی در این صورت، همیشه ارزش دارد که میکس خود را در اسپیکر مانیتورها بررسی کنید.

فقط اطمینان حاصل کنید که ابتدا در مورد جایگذاری صحیح بلندگو مطالعه کرده اید!

ما اسپیکرهای ارزان قیمت Yamaha HS8 و یا  Adam Audio T7V را پیشنهاد می کنیم.

اسپیکر یاماها HS

اگر از این اندازه استفاده می کنید مطمئن شوید که اتاق شما از نظر صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر اتاق شما آکوستیک نیست  (یا کوچکتر است) ، یاماها HS5 را بررسی کنید.

مهم نیست که کدام بلندگوها را انتخاب کرده اید – فقط یک جفت بخرید و مدت طولانی به آنها بچسبید. بیاموزید که چگونه صدا تولید می کنند.

همچنین ارزش سرمایه گذاری در مجموعه ای از پایه های مانیتور یا پد مانیتور را دارد.

شما باید در نحوه تنظیم مانیتورهای خود دقت کنید – بعداً در این راهنما به بررسی عمیق تری خواهیم پرداخت.

آیتم ضروری شماره 8 – آکوستیک

آکوستیک های صوتی پنل های فوم یا فایبرگلاس هستند که طنین طبیعی اتاق را خیس می کنند.

اتاق تمرین گروه راک

هنگام میکس و ضبط، می خواهید تا حد ممکن “خنثی” از یک اتاق استفاده کنید. به این ترتیب نتایج شما با صدای استودیوی خانگی کوچک شما رنگ نمی شود.

من شخصاً از طرفداران پنل های فایبرگلاس هستم. اگرفرکانس های پایین شما کنترل نمی شود باید برخی از تله های باس را ایجاد کنید

آیا می توانم از هر لپ تاپ یا رایانه ای استفاده کنم؟

هر رایانه مدرنی برای ضبط کافی است.

اما ، اگر می خواهید پروژه های بزرگ با تعداد زیادی کانال را اجرا کنید ، رایانه ای با پردازنده مرکزی قدرتمند و 8 گیگابایت رم به شما کمک می کند.

شما همچنین باید سیستم عامل را در نظر بگیرید.

پس از آماده شدن رایانه ، قبل از شروع به کار ، باید یک نرم افزار استودیوی ضبط در خانه را نیز دانلود کنید.

این همان چیزی است که شما برای ساخت یک استودیوی ضبط در خانه نیاز دارید! اکنون می توانیم به سمت طراحی استودیوی ضبط برویم.

تنظیمات استودیوی خانگی: راه اندازی کامل اتاق

شما ممکن است بهترین تجهیزات دنیا را داشته باشید …

اما اگر آن را به درستی تنظیم نکنید ، میکس شما هرگز بهبود نخواهد یافت.

شما نیازی به انجام هیچ یک از این موارد ندارید. اما انتخاب یک اتاق مناسب ، تنظیم صحیح آن و افزودن برخی آکوستیک های صوتی با قیمت مناسب ، کار شما را 10 برابر راحت تر می کند.

در این راهنما ، ما می خواهیم به شما نشان دهیم که چطور می توانید همین کار را انجام دهید.

اما با این چیزها وسواس پیدا نکنید. هیچ جایی کامل نیست.

بسیار بعید است که شما بتوانید اتاق مناسبی پیدا کنید ، بلندگوها را در موقعیت مناسب قرار دهید و اتاق را کاملاً آکوستیک کنید.

حتی استودیوهای ضبط خانگی حرفه ای طراحی و ساخته شده مصالحه های مختلفی انجام می دهند.

فقط سعی کنید تا حد امکان از پیشنهادهای زیر استفاده کنید.

اگر نمی توانید ، همچنان قادر خواهید بود میکس های خوبی تولید کنید.

خیلی درگیر علم نشوید. بهترین تلاش خود را انجام دهید و سپس یاد بگیرید که با آنچه دارید میکس کنید.

در انتخاب اتاق 5 نکته حیاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  1. اندازه اتاق
  2. ابعاد اتاق
  3. سطوح داخل اتاق
  4. ارتفاع سقف
  5. سطح صدا در داخل اتاق

شماره 1: اندازه اتاق

از اتاق های کوچک خودداری کنید. آنها یک کابوس صوتی هستند.

هرچه اتاق بزرگتر باشد ، بهتر است. به علاوه ، این بدان معنی است که فضای بیشتری برای ضبط (و احتمالاً یک کیت درام) است.

شماره 2: ابعاد اتاق

از اتاقهایی با ابعاد عرض و طول یکسان پرهیز کنید.

اگر اتاق دقیقاً مربع است ، مانند آفت از آن دوری کنید.

این باعث ایجاد انبوهی از امواج ایستاده (که بد هستند) می شود.

شماره 3: سطوح اتاق

سعی کنید از اتاقهایی که بیش از حد انعکاس دهنده و دارای سطح سخت هستند خودداری کنید.

آشپزخانه بدترین مکان برای یک استودیوی ضبط خانگی خواهد بود. اما به هر حال چرا می خواهید این کار را انجام دهید؟

اتاقی با پنجره به طول کف یا آینه در امتداد یک دیوار کامل انتخاب بدی خواهد بود.

زیرزمین بتنی انتخاب بسیار بدی است.

کف چوبی مطلوب است زیرا فرش فقط فرکانسهای بالا را جذب می کند ، که باعث می شود فضای اتاق خفه شود.

اما پنجره ها ، آینه ها ، بتن خالی ، سنگ مرمر و غیره بسیار نامطلوب هستند.

شماره 4: ارتفاع سقف

اگر سقف خیلی کم باشد ، بازتاب های عمودی بسیار بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

به عنوان مثال هنگام ضبط صدا ، انعکاس شدید از سقف باعث فیلتر شدن می شود – که بسیار بد است.

در مورد میکس، سقف کم می تواند به همان اندازه مخرب باشد.

شماره 5: سطح صدا

آیا می توانید عبور و مرور در اتاق را بشنوید؟

شما می خواهید اتاق تا حد ممکن ساکت و آرام باشد.

انتخابی ندارید؟

اغلب شما فقط یک اتاق در دسترس خواهید داشت. یا شاید شما یک تنظیم موقت در یک اتاق خواب یا اتاق نشیمن داشته باشید.

اینجاست که آکوستیک صوتی حیاتی می شود.

Home Studio Setup: قرار دادن مانیتورهای خود

قبل از اینکه به  آکوستیک بپردازید ، باید اطمینان حاصل کنید که اتاق خود را به روش صحیحی مرتب کنید.

آسان تر است که با یک اتاق خالی شروع کنید. این به شما یک بوم خالی برای کار می دهد.

نکته اصلی که هنگام طراحی چیدمان اتاق باید به آن توجه کنید ، موقعیت بلندگوها است.

هنگام ضبط ، شما متحرک هستید (در بیشتر موارد). می توانید میکروفن را در اتاق جابجا کنید.

اما به محض تنظیم بلندگوها ، آنها در آنجا می مانند.

این روش ایده آل برای راه اندازی اتاق شما است …

شماره 1: بلندگوها را به دور از دیوار قرار دهید

بسیاری از بلندگوهای مانیتور دارای درگاه های باس در پشت هستند. اگر آنها را درست در کنار دیوار قرار دهید ، به درستی کار نمی کنند.

دستورالعمل های سازندگان را برای حداقل فاصله بلندگو از دیوار بررسی کنید.

برخلاف تصور عموم ، قرار دادن بلندگوهای خود در فاصله یک یا دو فوتی (30-60 سانتی متر) از دیوار همیشه جواب یکنواخت باس را به همراه ندارد.

در حقیقت ، گاهی اوقات حتی می تواند مضر باشد. انعکاس از دیوار می تواند مشکلات بیشتری نسبت به تجمع باس ایجاد کند که از بلندگوهای شما در نزدیکی دیوار ایجاد می شود.

راه حل؟

بلندگوهای خود را در حداقل فاصله از دیوار قرار دهید (طبق کتابچه راهنما). سپس ، اگر می توانید ، باس بلندگوهای خود را کاهش دهید.

شماره 2: فاصله تا دیوار جلو و دیوارهای جانبی باید نابرابر باشد

اگر بلندگوها با دیوار پشت خود (دیوار جلویی) فاصله ای مشابه دیوارهای کناری دارند ، آنها را حرکت دهید.

این می تواند منجر به تجمع امواج ایستاده شود. به نوبه خود ، این امر باعث می شود که برخی از فرکانسهای کم پایان بسیار بلندتر از آنچه که هستند ، به نظر برسند.

به عنوان مثال ، اگر هر بلندگو از دیواره عقب 12 “و از دیوار جانبی 12” فاصله دارد ، باید آنها را منتقل کرد.

شماره 3: بلندگوها را در امتداد بلندترین دیوار قرار دهید

این فقط در صورت داشتن اتاق بزرگتر اعمال می شود.

هدف شما در اینجا کاهش حجم اولین بازتاب از بلندگوها در گوش شماست.

بازتاب شدید می تواند باعث فیلتر شدن و طیف وسیعی از مسائل دیگر شود. اینها از نزدیکترین دیوارها به چپ و راست بلندگوها می آیند.

نیازی به دانستن تمام جزئیات نیست – فقط بدانید که اولین بازتاب ها بسیار مشکل آفرین هستند.

با قرار دادن بلندگوها در امتداد طولانی ترین دیوار ، آن نقطه انعکاس را از بلندگوها دور می کنید. این حجم آنها را کاهش می دهد ، زیرا آنها اکنون باید قبل از رسیدن به گوش شما بیشتر حرکت کنند.

برای حفظ یک تصویر استریو متقارن ، بهتر است بلندگوها را در وسط دیوار قرار دهید.

راه اندازی اتاق

اما ، اگر اتاق کوچکی داشته باشید ، فکر بدی خواهد بود.

اگر قرارگیری بلندگوها در امتداد طولانی ترین دیوار باعث می شود که موقعیت شنیدن بیش از نصف عرض اتاق باشد … این کار را نکنید.

شماره 4: از داشتن موقعیت گوش دادن در نیمه راه در طول اتاق خودداری کنید

این فقط به طول اتاق و فاصله بین کف و سقف اعمال می شود.

اگر سر شما در نیمه راه بین دیوار جلو و دیوار عقب قرار دارد ، یا در نیمه راه بین کف و سقف – یک ضرر مشخص در باس را خواهید شنید.

کف و سقف و همچنین دیوارها را در نظر بگیرید.

شماره 5: یک مثلث متساوی الاضلاع بین سر و بلندگوها ایجاد کنید

فاصله بلندگوها باید همان فاصله سر شما از هر بلندگو باشد.

این نقطه شیرین گوش دادن است.

بلندگو تنظیم موقعیت استودیو

شماره 6: بلندگوهای خود را در کنار آنها قرار ندهید

مگر اینکه مانیتورهای شما به طور خاص برای نصب در کنار آنها طراحی شده باشد ، آنها را به حالت ایستاده قرار دهید.

شماره 7: بلندگوها را به سمت گوش های خود قرار دهید

بیشتر بلندگوها به گونه ای طراحی شده اند که به سمت داخل و در گوش شما قرار دارند – نه مستقیم به جلو.

زاویه گوش دادن به بلندگو

همچنین ، زاویه عمودی بلندگوها را در نظر بگیرید. اگر بلندگوها در سطح گوش نیستند ، آنها را به سمت بالا یا پایین متمایل کنید.

این برای قرار دادن مانیتور در استودیوی ضبط در خانه است.

ما می دانم که موارد قابل توجه زیادی وجود دارد ، بنابراین اگر نمی توانید هر نیاز را برآورده کنید زیاد نگران نباشید.

صادقانه بگوییم ، محیط گوش دادن فقط 80٪ این نیازها را برآورده می کند. شما باید سازش کنید.

اکنون که بلندگوهای شما در مکان ایده آل قرار گرفته اند ، می توانید به صورت صوتی اتاق را مدنظر قرار دهید.

راه اندازی استودیوی خانگی: آکوستیک صوتی شما

آکوستیک صوتی دو هدف اصلی دارد:

  1. هرگونه مشکل در اتاق را اصلاح کنید
  2. یک محیط ایده آل برای ضبط / میکس ایجاد کنید

قبل از اینکه به جزئیات بیشتری بپردازیم ، فقط می خواهم چیزی را روشن کنیم:

اجازه ندهید که آکوستیک صوتی شما را بترساند.

نیازی به پیچیدگی نیست و شما نیازی به دانشمند بودن ندارید.

مطالعه آکوستیک یک رشته کامل از فیزیک است. اما شما واقعاً نیازی به دانستن هیچ یک از این موارد ندارید تا بتوانید اتاق خود را با استاندارد مطلوبی اداره کنید.

کدام نوع آکوستیک؟

از آکوستیک صوتی فوم خودداری کنید. به نظر می رسد این بهترین گزینه است ، اما همه بازاریابی است.

فوم آکوستیک فقط روی فرکانس های بالا تأثیر می گذارد. در یک استودیوی ضبط خانگی ، فرکانس های پایین بیشترین مشکل را دارند.

پنل های پشم سنگ / فایبرگلاس خود را بسازید یا پانل های جاذب از قبل ساخته شده خریداری کنید.

چگونه اتاق خود را آکوستیک کنیم (برای میکس کردن)

اینها مکانهای اصلی برای قرار دادن آکوستیک صوتی در استودیوی ضبط خانگی برای MIXING ، به ترتیب اولویت هستند …

شماره 1: اولین نقاط انعکاس در دیوارهای کناری

دیوارهای سمت چپ و راست بلندگوها. تصور کنید دیوارها آینه هستند. هر کجا بلندگوها را می بینید جایی است که باید آکوستیک را در آن قرار دهید. همچنین اگر سقف کم است ، در نظر بگیرید.

اگر از پنل های پشم سنگ استفاده می کنید ، سعی کنید ضخامت پنل ها حداقل 4 (10 سانتی متر) باشد.

همچنین می توانید برای افزایش بازده ، یک شکاف هوا در پشت پنل اضافه کنید. در اتاقم ، پنل های 4 ″ با شکاف هوا 2 ″ را در اولین نقاط انعکاس انتخاب کردم.

آکوستیک صوتی در اولین نقاط انعکاس

شماره 2: گوشه های اتاق

اینجاست که بیشترین میزان بیس ایجاد می شود.

شما می توانید از تله های باس هدفمند استفاده کنید …

یا می توانید پنل های جذب کننده را در گوشه گوشه قرار دهید. این مزیت ایجاد یک شکاف هوا دارد که باعث افزایش کارایی پنل می شود.

تله بیس پنل صوتی

همچنین در اینجا به سراق پنل های آکوستیک با ضخامت ایده آل بیشتر از 6 ″ (15 سانتی متر) بروید.

تله های باس صوتی

شماره 3: دیوار پشت بلندگوها

پس از آکوستیک دیواره های جانبی و گوشه ها ، می توانید آکوستیک را در پشت بلندگوهای مانیتور خود قرار دهید.

به شما این امکان را می دهد که آنها را کمی بیشتر از دیوار (1 یا 2 فوت) دور کنید بدون اینکه از اثرات سو comb filtering در بازتاب ها رنج ببرید. این امر منجر به پایان پایدارتر می شود (و دیگر نیازی به قطع فرکانس های پایین بلندگو نیست).

آکوستیک صوتی روی دیوار جلویی پشت بلندگوها

رفع مشکلات اتاق

اگر اتاقی کمتر از ایده آل دارید ، می توانید آن مسائل را نیز برطرف کنید.

به عنوان مثال ، اگر دیوار دارای سطوح سخت و بازتابنده زیادی باشد ، جاذب بیشتری به آن اضافه کنید.

اگر سقف به خصوص کم است ، جاذب را در آنجا اضافه کنید.

چگونه با اتاق خود رفتار کنیم (برای ضبط)

تا کنون ما فقط در مورد راه اندازی اتاق و آکوستیک میکس  بحث کرده ایم. اتاقی که برای ضبط ایده آل است مجموعه ای از الزامات متفاوت دارد.

اگرچه برای ما کار در یک استودیوی ضبط خانگی یک اتاقه به مصالحه  نیاز دارد.

در اینجا چند نکته برای ایجاد یک اتاق ضبط / میکس کردن ترکیبی آورده شده است …

اتاق را خیلی مرده نکنید

به طور کلی ، شما یک اتاق زنده برای ضبط می خواهید.

این به معنی اتاقی است که بیش از آنکه اتاقی با جذب زیاد داشته باشد ، دارای سطوح پراکنده یا بازتابنده بیشتری باشد.

برای یافتن تعادل ، فقط مراقب باشید که بیش از حد اتاق خود را پرت نکنید.

اما انجام این کار بسیار سخت خواهد بود.

تا زمانی که وقت و تلاش زیادی برای ساخت یا خرید تعداد زیادی پنل جاذب نگذرانده باشید ، اتاق برای ضبط مناسب خواهد بود.

فقط سقف ها و دیوارها را در فرش نپوشانید. این از نظر دیدگاه میکس و ضبط ، بدترین کاری است که می توانید انجام دهید.

از پنل های متحرک استفاده کنید

اگر صفحه هایی که خریداری می کنید قابل جابجایی هستند ، می توانید آنها را برای نیازهای خاص ضبط تنظیم کنید.

به عنوان مثال ، شما می توانید از 3 صفحه واقع در یک مثلث ، یک غرفه صوتی ایجاد کنید.

یا می توانید تابلویی را جلوی کابین گیتار قرار دهید تا بازتاب دیواره مقابل را کاهش دهد.

اتاق را به دو نیم تقسیم کنید

یک طرف را به میکس کردن اختصاص دهید. پنل های جاذب را در اولین نقاط بازتاب ، گوشه ها و دیوارهای نزدیک به بلندگوها اضافه کنید.

سپس انتهای دیگر اتاق را “زنده” و بدون هیچ گونه جذب و آکوستیک ترک کنید.