جایگذاری و کالیبراسیون مناسب مانیتور استودیو برای به دست آوردن بهترین تجربه در محیط گوش دادن بسیار مهم است. اختصاص دادن وقت اضافی برای راه اندازی مانیتورهای استودیوی ، میکس را آسان تر می کند و اطمینان حاصل می کند که میکس های شما از هر بلندگویی با بهترین کیفیت پخش می شود.

مانند هر چیزی در ضبط و میکس صدا ، آماده سازی دقیق نتیجه بهتری به شما می دهد. خوشبختانه ، بهینه سازی محیط میکس  شما فقط به کمی دانش ، برنامه ریزی و زمان نیاز دارد ما این راهنمای مختصر را گردآوری کرده ایم تا اطلاعات لازم را برای بهره مندی بیشتر از سیستم مانیتورینگ برای شما فراهم کنیم.

کالیبراسیون مانیتورهای full-range

پس از جایگزاری صحیح مانیتورهای استودیوی خود و تنظیم موقعیت گوش دادن ، تنظیم کلیه سطوح در استودیو  به گونه ای که بتوانید هرمولفه component را بهینه سازی کنید ضروری است. صرف وقت برای کالیبره کردن صحیح بلندگوها می تواند بسیار ارزشمند باشد و همچنین یک نقطه شروع عالی برای عیب یابی یا تنظیم دقیق محیط میکس شما خواهد بود.

هدف اصلی از کالیبراسیون بلندگو این است که اطمینان حاصل کنید یک سطح صوتی خاص اندازه گیری شده در DAW یا میکس شما برابر با SPL از پیش تعیین شده در محیط استودیوی شماست. بسته به روش و سطح مرجع مورد استفاده در هنگام کالیبراسیون ، کالیبراسیون مناسب می تواند به کاهش نویز ناخواسته کمک کند ، خطر آسیب دیدن  اسپیکر مانیتورها و گوش های شما را به حداقل برساند ، قابلیت های مرجع را در انواع مختلف بلندگو به حداکثر برساند و اطمینان حاصل کند که صدا را تا جایی که ممکن است به دقت شنیده اید.

روش های زیادی برای کالیبراسیون مانیتورهای استودیو وجود دارد. اینکه کدام روش برای استودیوی شما بهتر است به نوع محیط میکس ، مشتری و میکس های صوتی شما بستگی دارد. اگر می خواهید مانیتورهای استودیوی خود را با استفاده از روشی متفاوت از روشی که در اینجا توضیح داده شده ، کالیبره کنید ، ما شما را به این کار تشویق می کنیم. نکته مهم نحوه کالیبره کردن محیط نیست بلکه کالیبره کردن محیط شماست ،حتی اگر فقط از گوش ، عقل سلیم و ضبط مورد علاقه خود استفاده کنید.

تقریباً هر روش کالیبراسیون یک وجه مشترک دارد: زنگ های تست. انواع مختلفی از زنگ های آزمایش وجود دارد. موردی که در اینجا بحث خواهیم کرد pink noise با پهنای باند است. با pink noise  با پهنای باند ، هر باند فرکانس دقیقاً در همان سطح وجود دارد ، بنابراین برای کالیبراسیون بلندگو ، آنالیز اتاق و بسیاری از انواع دیگر اندازه گیری صوتی ایده آل است. نمونه pink noise با پهنای باند را می توانید از فروشگاه های لوازم الکترونیکی یا سرگرمی محلی خود خریداری کرده و یا از انواع وب سایت های رایگان دانلود کنید.

برخی از برنامه های DAW ، از جمله PreSonus Studio One ، دارای یک پلاگین مولد صدا هستند که طیف گسترده ای از زنگ های آزمایشی ، از جمله pink noise را ارائه می دهد. اگر از DAW برای میکس کردن استفاده می کنید ، استفاده از آن به عنوان منبع کالیبراسیون ایده خوبی است.

هنگام کالیبره کردن مانیتورهای مرجع در یک استودیو ، سطح صوتی یا سطح فشار صدا (SPL) باید از موقعیت میکس در ارتفاع گوش در حالت نشسته اندازه گیری شود. مجموعه ای از برنامه های اندازه گیری عالی SPL برای گوشی های هوشمند در بازار وجود دارد که بسیاری از آنها رایگان هستند. همچنین می توانید SPL متر دقیق را از فروشگاه مورد علاقه خود در زمینه لوازم الکترونیکی پیدا کنید.

SPL متر باید در امتداد بازو نگه داشته شود ، در حالی که میکروفن به نقطه مرکزی بین بلندگوهای چپ و راست (جایی که سر شما قرار دارد) اشاره داشته باشد ، با زاویه 45 درجه برای اطمینان از قرائت دقیق. اگر SPL متر شما تلفن همراه شما نیز هست ، مطمئن شوید که انگشت یا قاب تلفن همراه شما روی میکروفن را نمی پوشاند.

برای اطمینان از تنظیم هر دو مانیتور در یک سطح صوتی باید مانیتور های راست و چپ را به طور مستقل کالیبره کنید. با این کار اطمینان حاصل می کنید که میکس های استریو شما متعادل هستند و در سیستم های مختلف بلندگو به خوبی ترجمه می شوند.

وقتی دو یا چند سیستم مانیتورینگ با استفاده از همان روش کالیبره می شوند ، هر سیستم باید منبع صوتی یکسانی را در صورت داشتن منبع ورودی یکسان تولید کند. این امر به ویژه هنگام مراجعه به میکس شما در مجموعه های مختلف مانیتور (مانند جابجایی بین بلندگو A و بلندگو B برای مقایسه) بسیار مهم است. درست مانند یک سیستم واحد ، مانیتورهای چپ و راست هر جفت مانیتور باید به طور مستقل کالیبره شوند تا اطمینان حاصل شود که هر بلندگو در همان سطح تنظیم شده است.

کالیبراسیون سطح به ویژه هنگامی که دو یا چند جفت بلندگو دارید بسیار مهم است زیرا هنگام جابجایی بین مجموعه های مختلف بلندگو نباید تغییری در میزان بلندی صدا ایجاد شود. در یک استودیوی کالیبراسیون اشتباه ، هنگام جابجایی بین سیستم های مختلف ، سطح صوتی افزایش خواهد یافت و منجر به تصور نادرستی از سازگاری و کیفیت میکس شما می شود.

کالیبراسیون با استفاده از مرجع استاندارد “85 dB SPL”

این روش بیش از آنکه به گوش دادن ذهنی متکی باشد ، به داده های فنی متکی است و در نتیجه یکی از رایج ترین استانداردهای کالیبراسیون است. هدف از این روش کالیبراسیون تضمین می کند که هنگامی که کنتورهای خروجی در DAW یا میکسر شما 0 دسی بل ثبت می کنند ، SPL در موقعیت میکس شما 85 دسی بل است.

این بخش اصول کالیبراسیون مرجع “استاندارد” را برای شما راهنمایی می کند. برای کالیبره کردن بلندگوها ، به SPL متر و مقداری pink noise  نیاز دارید. اگر سیستم مانیتور شما دارای ساب ووفر نیز باشد ، دستورالعمل های کالیبراسیون مداوم را در بخش “کالیبراسیون سطح ساب ووفر” مشاهده خواهید کرد.

1.خروجی های اصلی منبع صوتی خود را به اسپیکر مانیتور استودیوی خود متصل کنید. خروجی سمت چپ باید به بلندگوی سمت چپ شما متصل شود. خروجی مناسب باید به بلندگو در سمت راست شما متصل شود.

2.با تبدیل حساسیت ورودی مانیتورهای استودیوی خود به کمترین مقدار تنظیم ، شروع کنید.

  1. خروجی منبع صوتی خود را (کارت صدا ، میکسر یا اسپیکر مانیتور) برروی کمترین میزان تنظیم کنید.توجه: اگر پردازنده های  EQ) outboard ، لیمیتر و غیره) بین منبع صوتی و مانیتورهای خود متصل هستند ، آنها را قطع یا دور بزنید. اگر منبع صوتی شما میکسر است ، مطمئن شوید که صفر است.
  2. pink noise با پهنای باند 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز را با سرعت 0 دسی بل از طریق خروجی منبع اصلی صوتی خود پخش کنید.

5.خروجی منبع اصلی صوتی خود را به قسمت تنظیم گین آنها افزایش دهید. “unity gain” تنظیماتی است که در آن سطح سیگنال نه افزایش می یابد و نه کاهش می یابد. معمولاً با “O” یا “U” در دستگاه صوتی یا دکمه مشخص می شود. در بسیاری از رابط های دیجیتال و دستگاه های دیجیتال ، حداکثر سطح دستگاه نیز تنظیم گین آن است. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد میزان و تنظیمات آن ، با کتابچه راهنمای دستگاه صوتی خود یا وب سایت سازنده مشورت کنید. شما نباید صدای pink noise را بشنوید. در صورت شنیدن این نویز ، مرحله 2 را تکرار کنید.

6. حساسیت ورودی (میزان صدا) بلندگوی سمت چپ خود را به آرامی افزایش دهید تا زمانی که سطح صوتی پخش صدای تست به 82 دسی بل SPL برسد. وقتی هر دو بلندگو به طور همزمان صدا را پخش کنند ، SPL کلی حدود +3 dB (85 dB) افزایش می یابد.

7.بلندگوی سمت چپ خود را خاموش کنید.

8.حساسیت ورودی (میزان صدا) بلندگوی سمت راست خود را به آرامی افزایش دهید تا زمانی که سطح صوتی پخش صدای تست به 82 دسی بل SPL برسد.

9.pink noise را متوقف کنید و بلندگوی سمت چپ خود را دوباره روشن کنید. برخی از موسیقی های مورد علاقه خود را که با آنها آشنا هستید از طریق بلندگوهای خود پخش کنید و در وضعیت میکس خود بنشینید. ممکن است لازم باشد تا جای بلندگو را تنظیم کنید تا صدا متعادل شود و یک جای شیرین خوب و گسترده داشته باشید که از آن جا کار میکس خود را انجام دهید.

توجه: اگر 85 دسی بل برای اتاق شما زیاد است ، یا به دلیل محدودیت صدا یا اتاق خیلی کوچک است ، می توانید مراحل کالیبراسیون بالا را دوباره انجام دهید و در هر بلندگو به جای 85 دسی بل 79 دسی بل را انتخاب کنید. نکته مهم این است که هر دو بلندگو در یک سطح SPL قرار دارند ، نه در سطح خود.

کالیبراسیون سطح ساب ووفر

همانطور که اطمینان از کالیبره شدن اسپیکر مانیتورهای full-range در یک سطح مهم است ، باید اطمینان حاصل کنید که ساب ووفر شما کالیبره شده تا با بلندگوهای full-range مطابقت داشته باشد. اگر از مرجع استاندارد 85 dB پیروی کردید ، نیازی به تنظیم مجدد مانیتورهای استودیوی خود نیست. اگر به جای خروجی های منبع صوتی خود ، سیستم full-range خود را به خروجی های زیر خود متصل می کنید ، باید سیستم مانیتور کامل خود را دوباره کالیبره کنید.

1.سطح ورودی ساب ووفر خود را برروی کمترین میزان تنظیم کنید و مانیتورهای full-range خود را خاموش کنید.

2.pink noise با پهنای باند 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز ، 0 دسی بل از طریق خروجی منبع اصلی صوتی خود پخش کنید.

3.خروجی منبع اصلی صوتی خود را در تنظیمات Unity Gain آنها روشن کنید.

4.حساسیت ورودی ساب ووفر خود را به آرامی شروع کنید تا سطح صوتی صدای تست به 79 دسی بل SPL برسد. دوباره ، SPL خود را اندازه بگیرید و SPLمتر خود را در طول بازو در یک زاویه 45 درجه به سمت پایین ، جایی که سر شما قرار دارد ، نگه دارید.

5.اگر ساب ووفر شما دارای low pass filter متغیر است ، فیلتر را روی بالاترین فرکانس خود تنظیم کنید. این باعث ایجاد همپوشانی بین پاسخ های فرکانس ساب ووفر و سیستم full-range شما می شود.

6.مانیتورهای  full-rangeخود را دوباره روشن کنید ، از طریق سیستم جدید 2.1 خود ، موسیقی مورد غلاقه خود را با باس زیاد پخش کنید و با سوئیچ قطبیت (polarity switch)ساب ووفر خود آزمایش کنید تا ببینید کدام موقعیت بهترین پاسخ باس را در موقعیت میکس شما ارائه می دهد. کلید قطبیت را در موقعیتی بگذارید که بلندترین پاسخ باس را ارائه دهد. این به این معنی است که ساب ووفر شما با سیستم  full-rangeشما در یک مرحله است.

توجه: اگر هر مدل با برد کامل را در سطح کمتری از 82 دسی بل قرار دهید ، می خواهید همین کار را با ساب ووفر خود انجام دهید. به عنوان مثال ، اگر هر مانیتور  full-rangeرا روی 79 دسی بل تنظیم کنید ، ساب ووفر خود را نیز 3 دسی بل کاهش دهید (به 76 دسی بل)

تنظیم Crossover Transition

بسیاری از مانیتورهای full-range (مانند Eris, R-series, Sceptre lines) فیلتر مدیریتی باس را ارائه می دهند . این فیلترهای   high pass معمولاً کاملاً متغیر نیستند اما اغلب چند گزینه مختلف برای قطع فرکانس در دسترس هست. برخی از ساب ووفرها (مانند Temblor T8 و T10) برای این منظور یک فیلتر عبور با ولتاژ بالا را نیز بر روی خروجی ها قرار می دهند.

بسته به سیستم ، ترک محتوای فرکانس زیر 60 تا 120 هرتز در مانیتورهای  full-range شما می تواند لغو و تقویت مخربی را با بالاترین فرکانس هایی که توسط ساب ووفر شما تولید می شود ، معرفی کند. با استفاده از فیلتر high pass در مانیتورهای  full- rangeخود ، این فرکانس ها از بین می روند.

اگر ساب ووفر شما ، مانند سری Temblor ، فیلتر high pass  متغیری دارد ، کار شما با این که کنترل بیشتری روی نقطه کراس اوور دارید ، کمی آسان تر می شود.

اولین قانون کلی هنگام شماره گیری در حالت کراس اوور ترنزیشن در سیستم 2.1 شما گوش دادن است. بسته به دامنه فرکانس مانیتورهای  full-range و ساب ووفر شما ، ممکن است مجبور نباشید کار زیادی انجام دهید. به عنوان مثال ، اگر کمترین فرکانس مانیتورهای  full-range شما با قابلیت اطمینان تولید بین 70 تا 80 هرتز باشد ، ممکن است لازم نباشد کاری انجام دهید جز اینکه ساب ووفر خود را به برق وصل کنید. اگر ، مانیتورهای  full-range شما دقیق تر از 60 هرتز هستند ، به احتمال زیاد برای پیکربندی شبکه متقاطع خود باید از دستورالعمل های زیر استفاده کنید.

فیلتر high pass را برای مانیتورهای  full-range خود با استفاده از کنترلهای داخلی یا فیلتر high pass در ساب ووفر خود تنظیم کنید.

فیلتر lowpass filter را روی ساب ووفر خود با همان فرکانس تنظیم کنید. به عنوان مثال ، اگر شما در حال استفاده از یک فیلتر عبور با فرکانس 80 هرتز روی مانیتورهای  full-range خود هستید ، فیلتر lowpass  متغیر را روی ساب ووفر خود روی 80 هرتز تنظیم کنید.

از این مرحله می توانید با تنظیم فیلتر lowpass filter که در هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود ، نرمترین انتقال کراس اوور را فراهم می کند ، تجربه کنید. باز هم ، ساب ووفر شما به طور طبیعی باید پاسخ فرکانس پایین سیستم مانیتور را افزایش دهد. شما نباید هیچ گونه افزایش یا کاهش فرکانس را بشنوید.

هنگامی که سیستم شما به درستی کالیبره شد ، به طیف گسترده ای از موسیقی و میکس های مورد علاقه خود گوش فرا دهید و تنظیمات نهایی را انجام دهید. در پایان روز ، گوش های شما بهترین ابزاری هستند که در استودیو دارید.