من دوستی داشتم که یک بار به من گفت که اسپیکرمانیتور از بلندگوی معمولی برای سیستم سرگرمی خانگی مناسبتر است. من دلیل باور غلط را می دانم، پاسخ به این سادگی نیست. هر دو برای استودیوی خانگی شما مناسب هستند. همچنین، هر دو دارای ویژگی های مختلف برای برآورده کردن دو هدف متفاوت هستند.

هر دو دارای مزایا و تفاوت های اصلی و همچنین موارد استفاده هستند. این نمودار می تواند به درک بهتر تفاوتهای مانیتورهای استودیو با بلندگوهای عادی کمک کند.

اسپیکرمانیتورینگ های استودیو برای میکس و ضبط بیشتر از گوش دادن موزیک کاربرد دارند. آیا مانیتور استودیو می تواند در داخل آپارتمان استودیوی شما یا به عنوان بلندگوی رایانه کار کند؟ بله می تواند. با این حال، ممکن است در چنین شرایطی ایده آل ترین انتخاب ممکن نباشند.

مانیتورهای استودیو چه تفاوتی با بلندگوهای معمولی دارند؟

اکثر بلندگوها دارای تنظیمات فرکانس از پیش تعیین شده ای هستند که برای تغییر شکل یا تقویت صداهای خاص، تغییر در نحوه شنیدن صدا از طریق بلندگو در آنها تعبیه شده است. اگر می خواهید از آخرین MP3 دانلود کرده خود لذت ببرید اسپیکرهای معمولی عالی هستند ، اما اگر خود شما صداها را تولید می کنید گزینه مناسبی برای شما نیست.

اسپیکر مانیتور استودیو از یک پاسخ فرکانس مسطح برای پخش صدا استفاده می کند. این بدان معنی است که هیچ یک از فرکانس ها مانند باس یا فرکانس های تریبل را در موج صدا (sound wave) تقویت نمی کند. اما این بدان مفهوم نیست که صدا موج صوتی خوبی ندارد.

همه ما قبلاً نوعی طول موج را از طریق یک خط صاف مشاهده کرده ایم، قسمت بالای آن تاج و قسمت پایین خط نیز برای اهداف تصویرسازی است.

مانند مثال بالا در مورد یک موج اقیانوس، طول موج فاصله بین دو قسمت بالای موج صدا و فرکانس تعداد دفعات عبور یک موج از یک نقطه خاص در زمان یا نقطه روی صفحه است.

مبانی امواج صوتی

در یک موج صوتی، pitch به عنوان فرکانس شناخته می شود، یعنی تعداد دفعات عبور موج از یک نقطه معین. هرچه موج سریعتر حرکت کند، سرعت یا فرکانس آن بالاتر است، تصور کنید یک موتور سیکلت شب هنگام کنار پنجره شما رانندگی می کند، این یک صدای بلند اما پایین است. امواج صوتی به آرامی در هوا حرکت می کنند.

حال این صدا را مقایسه کنید با شکستن یک بطری شیشه ای در آشپزخانه شما، سطح صدا بالاتر است و سرعت صدا در مقایسه با موتورسیکلت که با آن می رود سریعتر است. این امر وقتی در مورد مانیتورهای استودیو در برابر بلندگوهای معمولی مطرح می شود، مهم است.

جنبه دیگری که باید در نظر گرفته شود، لحن است که عبارت است از فاصله بین قله یا دره هر موج، یا طول موج. تنظیم میزان صدا تقریباً مشابه تنظیم فرکانس یا زمان صدا است.

بگذارید به مثال خود از موج اقیانوس برگردیم. اگر یک عکس بگیرید، لحن آن فاصله بین بالای یک موج به موج دیگر است. هرچه فاصله این دو بیشتر باشد به طور طبیعی به معنای طولانی بودن فرکانس یا پایین بودن آن است.

آیا اسپیکر مانیتورینگ صدا را تقویت می کند؟

مهمترین جنبه دامنه موج صوتی است که ارتفاعی از خط میانی در دو طرف موج است. قسمت بالای این خط همان چیزی است که دامنه صدا را تعیین می کند و میزان صدا را کنترل می کند.

بلندگوی اسپیکر مانیتور موج صوتی را که سعی می کند همه چیز را صاف بگذارد تقویت نمی کند. با این حال، می توانید یک مانیتور استودیویی داشته باشید که near-field باشد، تا far-field. این بدان معنی است که می تواند راه را برای حرکت صدا در دامنه موج صدا تنظیم کند در حالی که فرکانس را نسبتاً صاف نگه می دارد.

بنابراین، فاصله کوتاه تر، یا دامنه کمتر، به معنای صدای ملایم تر است. دوباره به موج اقیانوس فکر کنید، هرچه موج بلندتر باشد، بلندتر است، در مورد امواج صوتی نیز همین امر صادق است. شاید این نمودار به ارائه یک مدل تصویری از نحوه رفتار طبیعی موج صوتی کمک کند. این امر مهمی در درک نحوه عملکرد اسپیکر مانیتور است.

درک نحوه شکل گیری موج صدا و خصوصیات موج صدا نیز برای درک نحوه عملکرد یک بلندگو بسیار مهم است. صدا در سطح خروجی افزایش دامنه یا توان دستگاهی است که سیگنال را ارائه می دهد.

عملکرد موج های صوتی در داخل اسپیکر مانیتور استودیو در برابر بلندگوهای معمولی چگونه است؟

بلندگوهای معمولی برای افزایش یا تغییر دامنه موج صدا با افزایش توان هر موج طراحی شده اند. یک اسپیکر مانیتور موج صدا را دست نخورده باقی می گذارد بنابراین می توانید آن را به صورت خام یا فرم اصلی گوش غیرمسلح بشنوید. بنابراین می توان گفت یک اسپیکر مانیتور هیچ تغییری در میزان صدا یا دامنه امواج صوتی ایجاد نمی کند و به شما این امکان را می دهد تا صداها را به صورت خام برای کیفیت مطلوب صدا در هر دستگاه قرار دهید. ایجاد پاسخ یکنواخت در همه دستگاه ها، امکان ایجاد تغییرات در دستگاه، این امکان را به تهیه کنندگان، ویراستاران و سایر متخصصان موسیقی می دهد تا ابزار لازم برای شنیدن صدا را بدون محدودیت داشته باشند. که برای کسی که با صدا کار می کند یا در استودیو صدا تولید می کند بسیار مناسب است. وقتی به بلندگوهای مختلف یا هدفون گوش می دهید، از کمبود باس ناامید نخواهید شد زیرا بر صدای “واقعی” و نه نسخه پیشرفته آن نظارت کرده اید.

از آنجا که از مانیتورهای استودیویی برای جنبه های تولید محصولات صوتی استفاده می شود، بنابراین می توان گفت که یک بلندگوی معمولی برای مصرف محصولات صوتی استفاده می شود. همچنین توجه به این نکته ضروری است که مانیتورها حجم را بر حسب دسی بل اندازه می گیرند نه فرکانس.

دسی بل نسبت به فشار سطح صدا یا SLP است،  که برای تعیین نحوه شنیدن آن استفاده می شود. برای گوش انسان مرجع نقطه شروع اندازه گیری 0SPL است.

بلندگوهای معمولی چگونه کار می کنند؟

یک بلندگوی معمولی با استفاده از یک آهنربا سیگنال را از رابط مخروطی شکل خارج کرده و حرکت صدا را ایجاد می کند، زیرا دکمه ولوم را می فشارید و این باعث افزایش نیروی الکتریکی کنترل کننده دامنه در موج صدا می شود.

بلندگوهای مختلف محدودیت های متفاوتی در تولید خود دارند و از آنجا که عملکرد اصلی آنها افزایش دامنه فرکانس است، باید موج اصلی صدا را تغییر دهند تا فاصله پیمایش را افزایش دهند.

همچنین، ممکن است موج صدا بیشتر طول بکشد، بنابراین بلندگو همچنین باید بتواند تن، یا تریبل و باس صدا را تنظیم کند تا بتواند تغییر دامنه را جبران کند. هنگامی که تنظیمات تریبل را در بلندگوهای خود تغییر می دهید، دامنه یا میزان صدای آن را تغییر می دهید و همان نت های باس را تغییر می دهید.

این کنترل های تن با کاهش یا افزایش توان برای هر یک از زمین های مختلف، فاصله بین بالای امواج را تغییر می دهد. این تغییر دامنه برای هر نوع موج باعث تغییر حجم هر بخش می شود.

بلندگوها توانایی تغییر صدای موج صوتی را ندارند. شما برای آن به نرم افزار ویرایش صدای خوب نیاز دارید. بلندگوی معمولی عملکرد بسیار ساده ای  دارد و اصلا پیچیده نیست.

هرآنچه که تاکنون گفته ایم را کنار هم بگزارید

برای یک جواب ساده، مانیتور استودیو برای تولید صدا عالی است در حالی که از یک بلندگوی معمولی برای لذت بردن از صدا استفاده می شود. مانیتور استودیو با رویکردی مشابه، در کل هدف دیگری دارد. مانیتور استودیو مانند بلندگوی معمولی به همان روش کار نمی کند.

صفحات مدار اسپیکر مانیتور ها متفاوت ساخته شده اند تا عناصر مختلف تولید صدا را کنترل کنند. اسپیکر رایج ترین دستگاه خروجی صدا در بین مصرف کنندگان است و از مانیتور استودیو بیشتر در قسمت پایانی تولید استفاده می شود.

یک بلندگوی معمولی می تواند یک تقویت کننده و سایر دستگاه های کنترل صدا را برای بهبود تجربه صدای شخصی شما مدیریت کند. بلندگوهای معمولی و مانیتور استودیو نیز در هر شکل و اندازه ای وجود دارند که برخی با اهداف خاص و برخی دیگر صرفا برای مصرف عمومی مناسب هستند.

اسپیکر مانیتور را به عنوان یکی از انواع بلندگوها با کاربردهای خاص در نظر بگیرید، سرنخ در نام “مانیتور” است. انواع مختلفی از بلندگوها وجود دارد که هدف خاصی دارند ، مانند بلندگوی پلاسما.

اکثر مردم انواع درایورها را نوع دیگری از بلندگو می دانند، اما مانیتور استودیو فقط بلندگوی داینامیک دیگری با هدف مشخص همان توییتر یا بلندگو صوتی میان رده است. mid-range audio speaker.

اجزای صوتی پویا Dynamic Audio Components

سیستم صوتی داینامیک نوعی سیستم است که ما در دنیای مدرن بیشتر به آن عادت کرده ایم. این نوع سیستم صوتی یک آهنربا ثابت با یک آهنربا کویل دار است. آهنربای سیم پیچ ارتعاشات را از طریق یک مخروط تحت فشار قرار می دهد، که صدا را در یک جهت کلی نشان می دهد.

تغییر در انواع مواد به کار رفته در هنگام تولید بلندگوهای صوتی داینامیک، از عواملی است که کیفیت صدای ساطع شده از آنها را تغییر می دهد. با این حال، همه آنها دقیقاً به همان شیوه عمل می کنند.

از آنجا که بیشتر انواع بلندگوهای دیگر خاص صنعت هستند و در کاربردهای مختلف از تحقیقات علمی تا سینماها استفاده می شوند ، در حال حاضر، ما فقط به بلندگوهای دینامیک متکی هستیم.

یکی از اجزای اصلی سیستم صوتی داینامیک، درایورها  است که معمولاً به عنوان بلندگوهای مختلف شناخته می شود. صدای توییتر، mid-range، ساب ووفر و بلندگوهای full-range همان طیف فرکانسی را تشکیل می دهند. آیا می توانید تصور کنید که با استفاده از سیستم صوتی خانگی یا بلندگوهای رایانه خود سعی کنید فایل های صوتی را برای یک فیلم اکشن جدید تعیین کنید؟

Drivers Explained

برخی بلندگوها دارای چندین بلندگو در یک جعبه به نام کابینت هستند تا صداهای بلند، پایین و میانی که از ایستگاه ورودی خارج می شوند را از هم جدا کند. این نوع بلندگوها گران تر و مناسب برای اتاق های بزرگ و با جمعیت زیاد هستند.

درایور سیستمی را تشکیل می دهد که از آن برای نمایش صدای خود یا لذت بردن از سرگرمی صوتی خود استفاده می کنید. عوامل مختلفی وجود دارد که باید در یک سیستم صوتی داینامیک در نظر گرفت. بدست آوردن اجزای صحیح می تواند سیستم سینمای خانگی یا نمایش شما را خراب کند.

بیشتر سیستم های کامل با طبقه بندی زیر اندازه گیری می شوند

  • نوع بلندگو یا درایور
  • اندازه
  • پاور ریت
  • امپدانس
  • Baffle
  • تعداد درایور
  • کلاس
  • فرکانس کراس اوور
  • پاسخ فرکانس (اینجاست که مانیتور می درخشد، پاسخ صاف یا صفر است)
  • پارامترهای کوچک
  • حساسیت
  • و حداکثر سطح فشار صدا یا SPL

هر سیستم صوتی داینامیک دارای این مولفه های measurement اندازه گیری است. از جمله مانیتورها، تفاوت اصلی در اینجا پاسخ فرکانس است.

پاسخ فرکانس چیست؟

پاسخ فرکانس به سرعت پاسخ گوینده به فرکانس برای تولید سیگنال بدون اعوجاج گفته می شود که منجر به تحویل دادن موج صوتی کامل و طبیعی به شنونده برای کار کردن می شود. این به تولیدکننده یا ویراستار اجازه می دهد تا آهنگ های مختلف را جدا کرده و بدون تغییر خط نادرست، آنها را کنار هم قرار دهد.

در تمام کاربردهای عملی، زمان پاسخ فرکانس برای مانیتور استودیو تا حد ممکن مسطح است تا از هرگونه تنظیم نادرست در فایل صوتی جلوگیری شود. همانطور که قبلاً اشاره شد، امواج صوتی برای ویرایش باید خالص باشند تا کیفیت صحیحی از صدا بدست آید.

آیا تا به حال آهنگی را روی یک هدفون پخش کرده اید و سپس به استریوی اتومبیل خود روی آورده اید و متفاوت به نظر می رسد؟ زیاد نیست ، اما چیزی در کیفیت صدا متفاوت است؟ این بیشتر به پاسخ فرکانس بلندگوهای معمولی نسبت داده می شود که می تواند برای بیشتر بلندگوها 2 9db ± باشد. که می تواند نحوه تأثیرگذاری بر ورودی را تغییر دهد.

پاسخ فرکانس ارتباط زیادی با پهنای باند نیز دارد، یعنی فاصله بین گام بالا تا گام پایین یا هرتز، سرعتی که فرکانس در آن حرکت می کند. از آنجا که هرتز اندازه گیر زمان است، مدت زمانی را که طول می کشد تا یک چرخه کامل از آستانه در ثانیه بگذرد را اندازه گیری می کند.

داشتن یک پاسخ فرکانس مسطح به زبان ساده، به معنای نزدیک بودن سیگنال خروجی به سیگنال ورودی است. هیچ افزایش یا تغییری در میزان صدا یا دامنه سیگنال مشاهده نمی شود.

آستانه هارمونیک کل  (THD) Total Harmonic Distortion Threshold

بلندگوهای معمولی می توانند نویز به صدا اضافه کنند، که بر کیفیت صدا در دستگاه های مختلف تأثیر می گذارد. برخی از بلندگوهای معمولی فقط برای ایجاد صدای بهتر در مواردی، سطح های پایین را افزایش می دهند و سطح های بالاتر را افزایش می دهند.

به زبان ساده، این میزان اعوجاج از نویز مدار اضافه شده است. این اندازه گیری است که هنگام جستجوی مانیتور استودیو باید توجه زیادی به آن داشته باشید. هرچه این عدد کمتر باشد، بهتر است، اکثر مانیتورهای استودیو حتی ممکن است این برچسب را روی بلندگوهای خود نگذارند زیرا مقدار بسیار کمی است که مطلوب است.

این اندازه گیری را روی یک هدفون استودیویی پیدا خواهید کرد که اندازه گیری دیستروشن اضافه شده از صفحه مدار برای صدای واضح است. حتی با داشتن برخی از هدفون های صوتی، مطلوب است از اعداد بالای THD دوری نمود. برخی می توانند به اندازه 1٪ دیستروشن به صدای شما اضافه کنند.

انتخاب بلندگو صحیح

هر مانیتور متفاوت خواهد بود به این معنا که همه آنها نیز دارای هدف و اندازه متفاوتی برای خود خواهند بود. اگر پادکست کوچکی دارید که می خواهید صدا را برای آن کامل کنید، ممکن است یک سیستم near-field انتخاب خوبی باشد.

آنها برای انواع مختلف پروژه ها مانیتورهای مختلفی ایجاد می کنند، شما باید بدانید که سیستم ایده آل شما برای پخش صدا چیست و سپس مانیتور مناسب را انتخاب کنید. اگر تازه شروع به کار کرده اید، باید با سیستم خود آزمایش کنید و این اولین مانیتور شماست، من پیشنهاد می کنم برای شروع کار انتخاب مقرون به صرفه ای داشته باشید.

بسته به بودجه شما می توانید از 100 تا چند هزار دلار سیستم مانیتور تهیه کنید. حداقل از این طریق می توانید قبل از ارسال پروژه میکس مناسب برای یک تولید کننده، تمرینات خوبی را تجربه کنید.

مشاورین ما در مجموعه آراساند آماده خدمت رسانی هرچه بهتر به شما همراهان گرامی هستند، پس با ما در تماس باشید.